Działalność
Nasz ośrodek prowadzi terapię i wsparcie dzieci z bardzo różnymi rodzajami niepełnosprawności oraz dzieci zagrożonych niepełnosprawnością. Zapewniamy wielospecjalistyczną diagnozę, terapię, instruktaż oraz wsparcie dla rodzin. W jednym miejscu dziecko jest objęte opieką lekarzy, psychologów, neurologopedów, fizjoterapeutów i pedagogów.
Dzięki współpracy różnych specjalistów można najlepiej określić potrzeby dziecka i jego rodziny, zaproponować najodpowiedniejszą dla niego terapię, najtrafniej ocenić postępy. O potrzebie istnienia tego typu placówki może świadczyć ilość naszych pacjentów. Dzięki działalności naszego ośrodka udaje się zapobiegać powstawaniu nieprawidłowości rozwojowych u dzieci z grup ryzyka lub ich pogłębianiu się u dzieci niepełnosprawnych. Dzięki stymulacji rozwoju ruchowego, poznawczego i społecznego dzieci najpełniej rozwijają swoje potencjalne możliwości w każdej z tych sfer. Rozwijają również umiejętności kontaktu oraz komunikowania się z otoczeniem. Nadrzędnym celem podejmowanych działań jest osiąganie przez dziecko coraz większej autonomii, przygotowanie ich do podjęcia obowiązku szkolnego oraz pomoc w wyborze najodpowiedniejszej do tego placówki oświatowej.
W odniesieniu do dziecka pracujemy nad:
zapobieganiu występowaniu i/lub pogłębianiu się nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka,
pomocy dziecku w budowaniu trwałych więzi z najbliższymi osobami,
pomocy dziecku w pełnym wykorzystaniu potencjału rozwojowego, jakim dysponuje w zakresie funkcji poznawczych, małej i dużej motoryki, komunikacji i socjalizacji,
wyzwalaniu i wzmacnianiu aktywności społecznej, poznawczej i komunikacji dziecka (w tym rozwoju mowy i języka),
pomocy dziecku w stopniowym osiąganiu coraz większej autonomii,
systematycznym dążeniu do poprawy jakości życia dziecka, do zapewnienia mu pełnego radości, pozbawionego napięć dzieciństwa, pomimo występującej niepełnosprawności lub zaburzeń rozwoju,
przygotowaniu dziecka do samodzielnego korzystania z zajęć organizowanych w placówkach wychowawczych i edukacyjnych przeznaczonych dla wszystkich dzieci,
udzielaniu wsparcia opartego na wzajemnych relacjach społecznych nastawionych na maksymalne usamodzielnienie uczestników projektu.
W odniesieniu do rodziców skupiamy się na:
podtrzymywaniem psychicznym w sytuacji przeżywania szoku, poczucia straty, długotrwałego stresu z powodu urodzenia dziecka określonego jako niepełnosprawne,
pomocy rodzicom w procesie adaptacji do warunków życia, wynikających z faktu wychowywania dziecka niepełnosprawnego oraz do kompetentnego organizowania jego życia,
pomocy w tworzeniu warunków sprzyjających budowaniu więzi emocjonalnej pomiędzy rodzicami i dzieckiem,
przygotowywaniu rodziców do udziału w programie wspomagania rozwoju dziecka,
pomocy rodzicom w odpowiedniej organizacji środowiska domowego, przystosowanego do specjalnych potrzeb dziecka, z uwzględnieniem również potrzeb zdrowego rodzeństwa,
pomocy rodzicom w budowaniu realistycznych oczekiwań w stosunku do rozwoju dziecka, zgodnych z jego możliwościami i etapem, na jakim się znajduje,
rozwijaniu poczucia przynależności do szerszej grupy rodziców dzieci niepełnosprawnych, dystansu do swojej sytuacji oraz postawy życiowej.